عاقبت مرغ‌های تریاکی چه شد؟ پرداخت ارز ترجیحی ادامه خواهد داشت قیمت سکه پارسیان امروز یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ کارت‌های سوخت جایگاه‌ها جمع‌آوری نشده‌اند (۱۸ آبان ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودروهای داخلی و مونتاژی (۱۸ آبان ۱۴۰۴) | تایید تعرفه پلکانی، خریداران را در انتظار نشاند ۹۰ درصد مشترکان گاز در خراسان رضوی، مصرف بهینه و متعارف دارند | اسراف‌کاران سرمایه ملی، نقره‌داغ می‌شوند ویدئو | وارد کردن ۷۴ هزار تن برنج خارجی از اواسط هفته (۱۸ آبان ۱۴۰۴) | قیمت برنج‌های وارداتی چقدر است؟ قیمت گل زعفران در بازار تربت‌حیدریه اعلام شد (۱۸ آبان ۱۴۰۴) | برداشت زعفران تا چه زمانی ادامه دارد؟ مصرف آب در تهران ۲ برابر میانگین جهانی | مشهد، رتبه ۱۲ مصرف آب در کشور یادی از عباسقلی صابر، صاحب بزرگ‌ترین برند فرش ایران | بِرند بَرنده صابر اولتیماتوم استاندار خراسان رضوی به بانک‌های خصوصی مستقر در استان چگونه برای نوزادان سهام بورسی بگیریم؟ کارآفرینی و ثروت ارزش است ریزش سنگین بورس | خروج پول از بازار شدت گرفت (۱۸ آبان ۱۴۰۴) مبلغ ارز تأمین نهاده‌های دامی مشخص شد (۱۸ آبان ۱۴۰۴) قیمت دلار بازار آزاد در آرامش (۱۸ آبان ۱۴۰۴) قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول باورهای کهنه، واقعیت کیفیت تولید ملی را  از دیدگان مردم پنهان کرده است | «ساخت ایران» زخمی بی اعتمادی ترک‌فعل برخی دستگاه‌ها، مشکل فعلی تأمین ارزاق عمومی | دانه‌درشت‌ها در حاشیه امن! کالای ایرانی در عراق گران‌تر از کالای چینی و ترکی | علت چیست؟ چاره عبور از بحران کمبود آب چیست؟ | کاهش فشار آب یا صرفه‌جویی تعدیل کارمندان دارای حداقل ۳ فرزند و بانوان باردار یا دارای فرزند شیرخوار ممنوع شد پیش فروش ۳ محصول سایپا از امروز (یکشنبه، ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۴) آغاز شد + جدول و مشخصات خودروها افزایش ۲برابری واردات برنج طی شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۴ ویدئو | نماینده مجلس: احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد | اعدادی مثل ۵هزار تومان و ۶هزار تومان و ۷هزار و ۵۰۰ تومان را ما هم شنیدیم ویدئو | آغاز دوگانه‌سوزکردن رایگان خودرو‌ها از امروز (۱۸ آبان ۱۴۰۴) پرونده واردات نهاده‌های دامی روی میز شورای تأمین استان | استاندار خراسان رضوی: از همه ابزار‌ها استفاده خواهیم کرد
سرخط خبرها

دومین مرحله فروش خودروهای خارجی از امروز (۲۸ مهر ۱۴۰۴) | پول‌های مرحله قبل بلوکه شد، اما خودرو‌های وارداتی نیامد

  • کد خبر: ۳۶۶۷۴۷
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۶
دومین مرحله فروش خودروهای خارجی از امروز (۲۸ مهر ۱۴۰۴) | پول‌های مرحله قبل بلوکه شد، اما خودرو‌های وارداتی نیامد
دومین مرحله فروش خودرو‌های وارداتی از امروز آغاز شد، این در حالی است که خریداران مرحله نخست همچنان در انتظار تحویل خودرو‌های خود هستند و پاسخی از شرکت‌های واردکننده دریافت نکرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، آغاز دومین مرحله فروش خودرو‌های وارداتی در حالی اعلام شده که مراحل قبلی فروش خودرو‌های وارداتی با ابهامات و معوقات فراوان همراه است. بسیاری از خریداران می‌گویند از بهمن و اسفندماه سال گذشته تاکنون، نه تنها خودرویی تحویل نگرفته‌اند، بلکه شرکت‌های واردکننده نیز پاسخ‌گوی تماس‌ها و پیگیری‌های آنان نیستند.

یکی از مشتریان گفت: در اسفند ۱۴۰۳ برای خرید تویوتا در سامانه ثبت‌نام کردم و یک میلیارد تومان پرداخت کردم، اما با گذشت بیش از هفت ماه هنوز هیچ پاسخی از شرکت دریافت نکرده‌ام. نه اطلاعیه‌ای منتشر می‌شود و نه زمان تحویل خودرو مشخص است.

با وجود این شرایط، سامانه یکپارچه از امروز دوباره فعال شده و متقاضیان می‌توانند با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب‌های خود، برای خرید خودرو‌های وارداتی جدید اقدام کنند. اما تجربه دور‌های قبل باعث شده بسیاری از متقاضیان با تردید به این مرحله جدید نگاه کنند، چراکه نه وضعیت خریداران قبلی روشن شده و نه فهرست خودرو‌ها شفاف اعلام شده است.

ابهام در صلاحیت شرکت‌های واردکننده خودرو

نکته قابل توجه اینکه طبق آمار موجود، تنها ۷۴ شرکت برای واردات محصولات برند تویوتا اقدام کرده‌اند. مشخص نیست این شرکت‌ها چه میزان توان مالی، زیرساخت خدمات پس از فروش یا ظرفیت وارداتی دارند و چگونه مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند صدور مجوز برای ده‌ها شرکت بدون ارزیابی دقیق، تنها منجر به افزایش واسطه‌گری و پراکندگی مسئولیت‌ها در بازار شده است.

سؤال اصلی اینجاست وقتی بخش عمده‌ای از خریداران دوره قبل هنوز خودرو‌های خود را تحویل نگرفته‌اند، آیا آغاز فروش جدید و واگذاری مجدد مجوز‌ها اقدامی منطقی است؟

برخی کارشناسان حوزه خودرو می‌گویند وزارت صمت باید پیش از آغاز دور جدید فروش، گزارش دقیقی از عملکرد شرکت‌ها در مراحل قبلی و میزان خودرو‌های ترخیص‌شده و تعهدات انجام‌شده منتشر می‌کرد تا اعتماد عمومی نسبت به این طرح حفظ شود.

به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو وقتی شرکتی توان پاسخ‌گویی به هزاران مشتری را ندارد، صدور مجوز جدید برای ادامه فعالیت آن نه‌تنها منطقی نیست، بلکه می‌تواند به گسترش نارضایتی عمومی منجر شود.

در این شرایط براساس مأموریت‌های قانونی، وزارت صمت موظف است ضمن تسهیل واردات و تنظیم بازار خودرو، بر صلاحیت و عملکرد شرکت‌های فعال در این حوزه نیز نظارت کند.

اما اکنون، عملکرد این وزارتخانه بیشتر به فروش و تبلیغ ثبت‌نام‌های جدید شباهت دارد تا نظارت بر فرآیند اجرایی.

کارشناسان معتقدند صمت باید با ایجاد سامانه‌ای شفاف، وضعیت تمام شرکت‌های واردکننده را مشخص کند از تعداد خودرو‌های ترخیص‌شده و تحویل‌شده تا میزان معوقات و دلایل تأخیر.

علاوه بر تأخیر در تحویل، یکی دیگر از چالش‌های اصلی طرح واردات، عدم شفافیت در قیمت‌گذاری خودرو‌ها است. در اطلاعیه‌های اخیر نیز، قیمت‌ها «علی‌الحساب» اعلام شده و تعیین نرخ نهایی به زمان صدور دعوت‌نامه موکول شده است.

به این ترتیب، خریداران باید مبالغی کلان پرداخت کنند بدون آن‌که بدانند قیمت نهایی خودرو چقدر خواهد بود یا چه زمانی تحویل می‌گیرند.

این روند، به گفته فعالان بازار، اعتماد عمومی را تضعیف کرده است. مردم با اعتماد به سازوکار رسمی دولت اقدام به پرداخت وجه می‌کنند، اما در عمل با تأخیر، ابهام و نبود پاسخ‌گویی روبه‌رو می‌شوند. چنین شرایطی، اگر نظارت و شفافیت در فرآیند واردات و فروش تقویت نشود، طرح فروش خودرو‌های وارداتی از فرصتی برای تنظیم بازار، به عاملی برای افزایش بی‌اعتمادی عمومی تبدیل خواهد شد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->