افت قیمت گل تازه زعفران (۲۸ مهر ۱۴۰۴) تکلیف مغایرت چک‌ها چه شد؟ شمش نقره ایرانی چقدر قیمت دارد؟ (۲۸ مهر ۱۴۰۴) بورس منفی شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۸ مهر ۱۴۰۴) نسخه جهانی برای بازگشت تعادل به بازار مسکن چیست؟ هزینه‌های تعمیر گیربکس اتوماتیک درسال (۱۴۰۴) چقدر است؟ دومین مرحله فروش خودروهای خارجی از امروز (۲۸ مهر ۱۴۰۴) | پول‌های مرحله قبل بلوکه شد، اما خودرو‌های وارداتی نیامد پتروشیمی ها و فولادی ها به جای تأمین مواد اولیه صنعت، آن ها را صادر می کنند | تولید زیر فشار خصولتی‌ها دلار امروز در مشهد چند؟ (۲۸ مهر ۱۴۰۴) آیا آبیاری گیاهان با آب قند باعث رشد آنها می‌شود؟ شرط دریافت وام جدید ۵ میلیارد تومانی اشتغال چیست؟ قیمت طلا در مشهد اعلام شد (۲۸ مهر ۱۴۰۴) اخطار وزیر جهاد کشاورزی به مرغداران | قیمت مرغ تا پایان سال نباید تغییر کند ترخیص برنج در فصل برداشت بار دیگر آزاد شد قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۲۸ مهرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | افزایش قیمت طلا در بازار جهانی چشم‌انداز کوتاه مدت از بازار خودرو | گرانی در انتظار خودرو است؟ (۲۸ مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۸ مهر ۱۴۰۴) | کاهو و کلم چند؟ کارشناسان در مورد افزایش قیمت طلا چه می‌گویند؟ پیامک سازمان هدفمندی یارانه‌ها به سرپرستان خانوار | ثبت حساب بانکی در سامانه «سیمین» الزامی شد وام ضروری به ۱۴۴ هزار بازنشسته پرداخت شد طرح فروش خودرو‌های وارداتی از فردا (دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴) آغاز می‌شود پیش‌بینی بورس دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی ‌قیمت دلار دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴ پیش‌‎بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴ سواحل مکران گزینه مناسب برای ایجاد شهر‌های جدید با هزینه زمین کمتر قیمت امروز خودرو داخلی و خارجی (۲۷ مهر ۱۴۰۴) + جدول
سرخط خبرها

دومین مرحله فروش خودروهای خارجی از امروز (۲۸ مهر ۱۴۰۴) | پول‌های مرحله قبل بلوکه شد، اما خودرو‌های وارداتی نیامد

  • کد خبر: ۳۶۶۷۴۷
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۶
دومین مرحله فروش خودروهای خارجی از امروز (۲۸ مهر ۱۴۰۴) | پول‌های مرحله قبل بلوکه شد، اما خودرو‌های وارداتی نیامد
دومین مرحله فروش خودرو‌های وارداتی از امروز آغاز شد، این در حالی است که خریداران مرحله نخست همچنان در انتظار تحویل خودرو‌های خود هستند و پاسخی از شرکت‌های واردکننده دریافت نکرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، آغاز دومین مرحله فروش خودرو‌های وارداتی در حالی اعلام شده که مراحل قبلی فروش خودرو‌های وارداتی با ابهامات و معوقات فراوان همراه است. بسیاری از خریداران می‌گویند از بهمن و اسفندماه سال گذشته تاکنون، نه تنها خودرویی تحویل نگرفته‌اند، بلکه شرکت‌های واردکننده نیز پاسخ‌گوی تماس‌ها و پیگیری‌های آنان نیستند.

یکی از مشتریان گفت: در اسفند ۱۴۰۳ برای خرید تویوتا در سامانه ثبت‌نام کردم و یک میلیارد تومان پرداخت کردم، اما با گذشت بیش از هفت ماه هنوز هیچ پاسخی از شرکت دریافت نکرده‌ام. نه اطلاعیه‌ای منتشر می‌شود و نه زمان تحویل خودرو مشخص است.

با وجود این شرایط، سامانه یکپارچه از امروز دوباره فعال شده و متقاضیان می‌توانند با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب‌های خود، برای خرید خودرو‌های وارداتی جدید اقدام کنند. اما تجربه دور‌های قبل باعث شده بسیاری از متقاضیان با تردید به این مرحله جدید نگاه کنند، چراکه نه وضعیت خریداران قبلی روشن شده و نه فهرست خودرو‌ها شفاف اعلام شده است.

ابهام در صلاحیت شرکت‌های واردکننده خودرو

نکته قابل توجه اینکه طبق آمار موجود، تنها ۷۴ شرکت برای واردات محصولات برند تویوتا اقدام کرده‌اند. مشخص نیست این شرکت‌ها چه میزان توان مالی، زیرساخت خدمات پس از فروش یا ظرفیت وارداتی دارند و چگونه مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند صدور مجوز برای ده‌ها شرکت بدون ارزیابی دقیق، تنها منجر به افزایش واسطه‌گری و پراکندگی مسئولیت‌ها در بازار شده است.

سؤال اصلی اینجاست وقتی بخش عمده‌ای از خریداران دوره قبل هنوز خودرو‌های خود را تحویل نگرفته‌اند، آیا آغاز فروش جدید و واگذاری مجدد مجوز‌ها اقدامی منطقی است؟

برخی کارشناسان حوزه خودرو می‌گویند وزارت صمت باید پیش از آغاز دور جدید فروش، گزارش دقیقی از عملکرد شرکت‌ها در مراحل قبلی و میزان خودرو‌های ترخیص‌شده و تعهدات انجام‌شده منتشر می‌کرد تا اعتماد عمومی نسبت به این طرح حفظ شود.

به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو وقتی شرکتی توان پاسخ‌گویی به هزاران مشتری را ندارد، صدور مجوز جدید برای ادامه فعالیت آن نه‌تنها منطقی نیست، بلکه می‌تواند به گسترش نارضایتی عمومی منجر شود.

در این شرایط براساس مأموریت‌های قانونی، وزارت صمت موظف است ضمن تسهیل واردات و تنظیم بازار خودرو، بر صلاحیت و عملکرد شرکت‌های فعال در این حوزه نیز نظارت کند.

اما اکنون، عملکرد این وزارتخانه بیشتر به فروش و تبلیغ ثبت‌نام‌های جدید شباهت دارد تا نظارت بر فرآیند اجرایی.

کارشناسان معتقدند صمت باید با ایجاد سامانه‌ای شفاف، وضعیت تمام شرکت‌های واردکننده را مشخص کند از تعداد خودرو‌های ترخیص‌شده و تحویل‌شده تا میزان معوقات و دلایل تأخیر.

علاوه بر تأخیر در تحویل، یکی دیگر از چالش‌های اصلی طرح واردات، عدم شفافیت در قیمت‌گذاری خودرو‌ها است. در اطلاعیه‌های اخیر نیز، قیمت‌ها «علی‌الحساب» اعلام شده و تعیین نرخ نهایی به زمان صدور دعوت‌نامه موکول شده است.

به این ترتیب، خریداران باید مبالغی کلان پرداخت کنند بدون آن‌که بدانند قیمت نهایی خودرو چقدر خواهد بود یا چه زمانی تحویل می‌گیرند.

این روند، به گفته فعالان بازار، اعتماد عمومی را تضعیف کرده است. مردم با اعتماد به سازوکار رسمی دولت اقدام به پرداخت وجه می‌کنند، اما در عمل با تأخیر، ابهام و نبود پاسخ‌گویی روبه‌رو می‌شوند. چنین شرایطی، اگر نظارت و شفافیت در فرآیند واردات و فروش تقویت نشود، طرح فروش خودرو‌های وارداتی از فرصتی برای تنظیم بازار، به عاملی برای افزایش بی‌اعتمادی عمومی تبدیل خواهد شد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->